متن استاتیک شماره 54 موجود نیست متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1401/12/10
  • - تعداد بازدید: 36
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
دانشکده تغذیه و علوم غذایی

آشنایی با کمیته مدیریت دانش دانشکده تغذیه و علوم غذایی

آشنایی با کمیته مدیریت دانش دانشکده تغذیه و علوم غذایی

مشارکت کارکنان، اساتید و دانشجویان در اجرای هر چه بهتر اهداف سازمانی دانشکده، بزرگترین سرمایه و افتخار و موجب ارتقای بیشتر ارائه خدمات سلامت خواهد بود.


 

در شرایط کنونی برنامه ریزی، هدف گذاری و اجرای برنامه ها توسط یک فرد یا گروه به تنهایی امکانپذیر نبوده و استفاده از مدیریت مشارکتی و بهره گیری از افکار، ایده ها، تجربیات با ارزش دیگر همکاران موهبت بزرگی است که میتواند دورنمای روشن دستیابی به اهداف را در سریع ترین زمان و بهترین شکل آن امکان پذیر نموده و مشکلات موجود در اداره امور دانشکده را به راحتی برطرف و کمک به تسریع در دستیابی جایگاه واقعی دانشکده تغذیه و علوم غذایی نماید.

 وجود اساتید گرانقدر و کارکنان فرهیخته دانشکده و ذهن خلاق دانشجویان سخت کوش زمینه مناسبی است تا با همفکری و تعامل بیشتر کلیه این گروه ها و بهره گیری از گنجینه ارزشمند دانش و تجربه آنان، راه های دشوار دستیابی به اهداف، به راحتی پیموده شده و افق های روشنی از امیدواری و اعتماد فراروی مدیران دانشکده و دانشگاه گشوده شود.

 در همین راستا کمیته مدیریت دانش دانشکده تغذیه و علوم غذایی به دنبال توسعه دانش در سطوح مختلف دانشکده است تا با جذب، پیاده سازی و بازیابی دانش سازمانی به عنوان دارائی های با ارزش یک سازمان به دانشکده ای متحول، پیشرو و درعین حال خلاق و زنده و پویا دست یابد.

     فواید اجرای کمیته مدیریت دانش

1- افزایش کمیت و کیفیت عملکرد
2- افزایش کارایی، اثر بخشی و بهره وری
3- ایجاد حس مسئولیت پذیری
4- افزایش رضایت مخاطب
5- تمرکز زدایی در دانشگاه و دانشکده
6- حضور اساتید،کارکنان و دانشجویان در متن تصمیم گیری ها
7- همسو شدن اهداف فردی و سازمان
8- تقویت تعهد، تعلق خاطر سازمانی، وجدان کاری و ایجاد رضایت شغلی و امنیت شغلی برای کارکنان
 9- بروز افکار و ایده های جدید و رشد توانایی کارکنان

10- امکان تبدیل استعدادهای بالقوه کارکنان به توانائی های عملی

11- کاهش هزینه منابع (نظیر هزینه های زمان و مواد مصرفی در انجام کارها)

12- بهبود فرآیند جاری امور و بالا رفتن سرعت و دقت در انجام کارها
13- کاهش عملیات زائد، دوباره کاری ها و جلوگیری از انجام کارهای موازی و........

  زمینه های مناسب جهت ارائه دانش:

1-      افزایش کیفیت و کمیت خدمات دانشگاه و دانشکده  در زمینه های )بهداشتی، درمانی، آموزشی، پژوهشی، توسعه مدیریت و منابع، دارویی، فرهنگی و دانشجویی

2-       صرفه جویی در هزینه های عملیاتی وغیرعملیاتی و کاهش هزینه های سربار و مصرف بهینه منابع

3-     سرعت بخشیدن به عملیات و خدمات ارایه شده در دانشگاه و دانشکده

4-      پیشگیری از کارهای موازی و دوباره کاری و کاهش مراجعات پی در پی ارباب رجوع

5-      ابداع روش های تازه برای افزایش رضایت مراجعان

6-      بهبود امور رفاهی کارکنان، اساتید و دانشجویان

7-      جلب حمایت و پشتیبانی مردمی برای خدمات و فعالیتهای دانشگاه و دانشکده

 در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانش سازمانی در قالب 4 شکل ایده، بهبود، طرح اجرایی و تجربه قابل مستندسازی و انتشار است.

ایده (پیشنهاد):

یک فکر است که محصول قوه خلاقیت افراد است و می‌تواند موجب حل مشکلات، بهبود فرآیندها، بهینه‌سازی امور و افزایش کار آیی و اثربخشی سازمان گردد.

بهبود:

راهکار اجرایی برای تغییر به سمت بهتر شدن یا بهبود مستمر و تدریجی و نه تغییرات انفجاری یا ناگهانی که ارتقای بهره‌وری در سازمان را به همراه داشته باشد.

 

تجربه:

فرایند دانش یا مهارت کسب‌شده در یک مقطع زمانی خاص که از طریق مشاهده و بررسی یک  مسئله ‌سازمانی و انجام یک یا چند مداخله برای رفع آن صورت می‌گیرد. تجربه، موجب ایجاد تغییر (مثبت یا منفی) در عملکرد سازمان و مدیریت می‌شود.

 

طرح:

مجموعه اقدام‌های مثبت و تأثیرگذاری که در راستای وظایف شغلی فرد یا سازمان به اجرا درآمده است و کلیه سازوکارهای قانونی، فنی و مالی بررسی و مستند می‌شود.

 دانش های  غیر قابل پذیرش و  بررسی در کمیته مدیریت دانش

1-     دانش های تکراری که قبلا توسط دیگران ارائه شده و مستقیماً از طرح های دیگران گرفته شده باشد

2-     بیان تجربیات قبلی  انجام شده در دانشگاه

3-     دانش های خارج از برنامه ها و  اختیارات دانشگاه

4-     شکایات، انتقادها و یا درخواست های شخصی و گروهی که راه حلی جهت رفع مشکل ارایه نشده باشد.

5-     پیشنهادهای مغایر با اصول و اهداف دانشگاه

6-     پیشنهاد های پر هزینه و کم فایده

7-     پیشنهادهایی که هم اکنون و با امکانات موجود اجرای آن عملی نیست.

8-  مواردی که دقیقا جز شرح وظیفه فردمحسوب شده وبرای ارایه همان پیشنهاد یا انجام همان امور به خدمت دانشگاه درآمده است.

9- مواردی که قبلا در دستور کار دانشگاه قرار گرفته باشد یا دستورالعمل اجرایی در مورد آن وجود داشته باشد.

10- نظریه پردازی صرف در متن پیشنهاد و عدم ارائه راهکار اجرایی مشخص

11-  پیشنهادهای مبهم که فاقد مستندات و  مدارک اشاره شده در متن پیشنهاد می باشد.

 فرایند پذیرش در کمیته مدیریت دانش دانشکده

 دانش ( ایده ها، پیشنهادها، طرح های اجرایی و تجربه) ثبت شده در سایت سامانه ایده در کمیته مدیریت دانش دانشکده بررسی می گردد و در صورتی که تمام شرایط دانش های قابل پذیرش را داشته باشد در سطح دانشکده تصویب و از جوایزی که به همین منظور در ویترین جوایز کمیته مدیریت دانش موجود می باشد بهره مند می گردند.

 فرایند پذیرش در شورای راهبردی مدیریت دانش دانشگاه

دانش (ایده ها، پیشنهادها، طرح های اجرایی و تجربه) ثبت شده در سایت سامانه ایده پس از بررسی و پذیرفته شدن در کمیته مدیریت دانش دانشکده، در صورتی که دانش ارائه شده قابلیت اجرایی و پذیرش در سطح دانشگاه داشته باشد برای بررسی نهایی به شورای راهبردی مدیریت دانش دانشگاه ارسال می گردد و در آن جا با توجه به ترکیب کمیته که از مدیران دانشگاه می باشد قابلیت اجرایی بودن و مزایای اجرایی آن مورد بحث قرار گرفته و تصمیم نهایی در مورد رد یا تصویب آن اتخاذ و در صورت پذیرش میزان پاداش آن تعیین می گردد و اساتید و کارکنان می توانند در فرایند ارتقا و ارزشیابی از امتیاز آن بهره گیرند.

   مراحل ارائه دانش:

  مراجعه به سایت به آدرس :

Idea.sums.ac.ir                           

 

 

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار واحدها
  • کد خبری : 74768
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید